Snart dags för julkorten

Hej alla glada!

Snart är det dags att lägga på julkorten, om de ska hinna fram i tid.
Personligen heter min favorit Jenny Nyström (1854-1946) när det gäller val av motiv.



Jenny Nyström är Kalmarflickan som for till Paris och som blev en av Sveriges mest folkkära illustratörer. Hon är känd som mamma till den styrande och ställande tomten i Viktor Rydbergs version, men framför allt till den snälle julklappstomten. Som illustratör var hon mycket produktiv och det finns tusentals bilder av hennes hand.

Inte nog med att hon hade ett vackert efternamn, hon målade väldigt stämningsfulla julmotiv också. Här följer ytterligare några exempel:

     

Idag är det onsdag, och jag hoppas att datorhelv**tet inte kraschar i tid och otid.
Snart är det fredag, och då bär det äntligen iväg till Henric i Småland.
Just det, till Jenny Nyströms trakter ;-)

Ha en bra onsdag!

Kommentarer
Postat av: Henric

Åhh, kul och se att du kan din Jenny Nyström!

Som kuriosa skulle jag vilja nämna att Jenny ansåg att smålandstomtar skulle vara små, gråa med röda mössor. Det var Coca Cola som genom sin reklam introducerade den rödvita tomten som dominerar idag. Innan dess var tomtar både blå, gröna och gula.

God Jul!

/Henric Nyström

2007-12-12 @ 07:45:21
Postat av: Veronique

Men hallå!!!!! Det här känns ju jävligt obehagligt!!!!
Vart har jag kommit någonstans?
Till blivande kulturministrarna, eller??????
Suck!
Nä nu får ni skärpa till er, lovebirds.

2007-12-12 @ 12:08:56
URL: http://godiscoominya.blogspot.com
Postat av: Henric till Veronique

Vem är du? Grinchen?

Vi försöker ju skapa lite genuin julstämning, så kommer du o tar dissar julen värre än ett vittne från Jehova....

Jag säger som Adolphson o Falk: Ge mig mer jul!

/Henric

2007-12-12 @ 13:33:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0