LAGOM

Pratade med Jeanette häromdagen (jag vet , vi har våra konstiga samtalsämnen, men dom är roliga).

Pratade då om ordet lagom. Vad är det för ett ord egentligen?
 Lagom = "precis rätt", tillräckligt", "varken för mycket eller för lite"....

Konstigt, tänk er att ni går till frisören o ska slinga håret o frisören frågar; hur vill du ha det?
- Ja, lagom många slingor...Va faan är lagom många slingor? Jo, enligt ordböcker tillräckligt....hur vet man när det är tillräckligt många?

Likadant med mat, jag vill ha lagom mycket....lagom mycket betyder ju inte att det är lika för dig eller mig, vem avgör när det är lagom?
Den som lägger upp maten?

Drick lagom mycket? Vem avgör vad som är lagom mycket? lagom mycket för dig kanske är alldeles för mycket för mig...
Sjukvårdsrådgivningen skriver dricka lagom/ Hur mycket?
Det är ju kopiösa mängder man kan dricka innan det blir farligt, jag tror inte att det är lagom mycket för mig!
Ett standard glas vin är 15 cl enl sjukvårdsrådgivningen o man kan dricka två glas om dagen innan det är för mycket. Alltså LAGOM mycket....


Man tror även att ordet lagom bara finns i svenskan, men det är ett svåröversatt ord o finns i flera andra språk.

Ta det så där " lagom" lugnt idag!

Kram till alla!


Kommentarer
Postat av: Lotta

Peps Persson har skrivit en låt om detta fenomen lagom.

2007-10-24 @ 10:27:47
URL: http://tenderee.blogg.se
Postat av: Henric

Era samtal påminner om TV-serien Seinfeld, de handlar om ingenting... Att diskutera
och älta ordet "lagom" i timmar är typsikt för både er och Seinfeld.

Angående översättningen så finns det motsvarigheter i engelskan:

enough, sufficient, adequate, just right

Dessa ord kan förvisso översättas till "tillräckligt" också, men lagom och tillräckligt har ju egentligen samma innebörd, eller?

/Prof. Henric

2007-10-24 @ 12:17:11
Postat av: Borthy

Nämen shit! Nu är det snygg-pimpat här! Måste bara säga det innan jag börjar läsa! Förresten finns det möjlighet att få flexledigt på torsdag i nästa vecka om vi är många? Kram Borthy

2007-10-24 @ 13:02:33
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Borthy

Jag tycker ändå att det är ett possitivt ord och vi här i "landet-lagom-är-bäst" och mellan-(lagom)-mjölkens land vet ju egentligen om ordet används adekvat hur mycket det är!
T ex om man säger:
-jag mår så LAGOM bra!
-Stå där och flina så LAGOM mycket du!
-Ja det var ju så LAGOM kul!
Inget bra användning av ordet lagom!

2007-10-24 @ 13:08:51
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Jeanette

Så som vi använder ordet lagom går knappt att hitta på ett annat språk, i alla fall inte med ett eget ord för lagom. Den korrekta engelska översättningen av vårt ord lagom är: "not too much and not too little"

2007-10-24 @ 15:05:57
Postat av: Maria

När jag bodde i london så försökte jag beskriva ordet lagom. De satt som frågetecken. Mitt eget begrepp för lagom försvann också bitvis där, när jag bodde där. Man gjorde helt enkelt som man tyckte var bäst för stunden. Vet ej om jag blev klokare av det.
Ha det gott!

2007-10-24 @ 17:42:42
URL: http://majjanw.blogg.se
Postat av: Veronique

Henric:*Asg* Klockrent!!!!!!!!!
Madam V

2007-10-24 @ 18:15:19
URL: http://godiscoominya.blogspot.com
Postat av: Lizaloop

lagom finns inte ens som ett engelskt ord..
påhittat svenskt!

2007-10-30 @ 13:16:39
URL: http://www.lizaloop.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0